Automobilių parkavimas Kauno Ąžuolyne
BYLA NR. 3
- Esmė
- Tikslai
- Proceso eiga ir rezultatas
- Dokumentai
Daugelis kauniečių sunerimo sužinoję, kad 2021-02-02 Kauno miesto savivaldybės taryba savo sprendimu pritarė poreikiui automobiliams statyti 3,35 ha dydžio žemės sklype Vydūno al. 4, t.y. teritorijoje, kuri šiuo metu yra dirbtinai atskirta nuo Kauno Ąžuolyno ir yra į jį įsiterpusi. Vos per kelias dienas arti 10 000 žmonių pasirašė peticiją „Apsaugokime Kauno Ąžuolyno parko vientisumą“ prieštaraudami tokiems ketinimams.
Šiuo sprendimu Kauno miesto savivaldybės taryba taip pat pritarėžemės sklypo Vydūno al. 4, Kaune paėmimui visuomenės poreikiui, ir toks sprendimas grindžiamas viešuoju interesu.
Nors Kauno miesto savivaldybė pabandė nuraminti visuomenę paaiškindama, kad:
- ši buvusi Ąžuolyno dalis beveik prieš 30 metų buvo perleista į privačias rankas ir šiuo metu yra apleista; verslo atstovai turėjo užmačių šią teritoriją užstatyti, tačiau siekdama užbėgti už akių šios vietos urbanizavimui, Kauno miesto taryba pritarė vieninteliam sprendimui – inicijuoti teritorijos paėmimą visuomenės reikmėms, siekdama šį žemės sklypą sugrąžinti miesto žinion ir ją atgaivinti taikant aukščiausius standartus, kad ši teritorija pasitarnautų visiems kauniečiams bei miesto svečiams.
- automobilių stovėjimo aikštelė tėra viena iš galimų šio sklypo panaudojimo alternatyvų, tačiau šiai dienai jokių sprendimų dėl to nėra, o tolesnis projektavimas vyks tik atsižvelgus į vietos bendruomenių ir kauniečių pastabas bei pasiūlymus rengiant detalųjį planą.
- asfalto čia nebus, nes bus siekiama išsaugoti visus čia esančius vertingus želdinius.
- žiniasklaidos įvardintas beveik 2 tūkst. automobilių stovėjimo vietų parkingas yra tik teorinis, tačiau realus automobilių kiekis būtų bent kelis kartus mažesnis, paliekant erdvės čia augantiems želdiniams, vandens telkiniui, rekreacinės paskirties bei kitai infrastruktūrai.
Tokie viešai deklaruojami tikslai leistų tik pritarti kilniam sumanymui, jeigu savivaldybės įsipareigojimai būtų paremti teisinėmis garantijomis, o išdėstyti faktai būtų teisingi. Vis tik viešai deklaruojama pozicija neatitinka realios teisinės situacijos.
- Ši teritorija niekada nebuvo privati, todėl jos paėmimas visuomenės reikmėms tėra teisinė fikcija. Pagal viešus registro duomenis šios teritorijos savininkas visada buvo ir tebėra Lietuvos Respublika. Su verslininkais sudaryta žemės nuomos sutartis seniai yra nutraukta. Todėl bauginimas, kad „verslininkai” gali ją užstatyti ar urbanizuoti – tėra propagandinis būdas pagrįsti dabartinį sprendimą. Šio sprendimo esmė yra ne žemės paėmimas visuomenės poreikiams, o pritarimas šiame žemės sklype įrengti parkavimą automobiliams.
- Tarybos sprendimu yra pritarta šio žemės sklypo poreikiui automobiliams statyti, o sprendimo aiškinamasis raštas bei prie jo pridėta „automobilių vietų pasiūlymų schema” vienareikšmiai nurodo, kad „pagal pridedamą schemą numatoma papildomai iki 1950 automobilių stovėjimo vietų”. Todėl savivaldybės pranešimas visuomenei, kad tai yra tik „žiniasklaidos publikacijose įvardintas skaičius”, arba kad „automobilių stovėjimo aikštelė tėra viena iš galimų šio sklypo panaudojimo alternatyvų” ir pan. – yra visuomenę klaidinanti informacija, kurios turinys trukdo pasitikėti skelbiamų ketinimų sąžiningumu.
- Sprendimo aiškinamajame rašte nurodyta, kad visuomenės poreikiams taip pat bus paimami pastatai: šiltnamis-paviljonas (užstatytas plotas 1313,00 kv. m.), šiltnamis-paviljonas (užstatytas plotas 438,00 kv. m.), kiemo statiniai (tvora, kiemo aikštelė, lauko tualetai – 2 vnt., prausykla, pavėsinė), nors sprendime apie tai neužsimenama. Privačiam UAB priklausančių pastatų paėmimas visuomenės reikmėms galėtų būti pagrįstas, jeigu ne aplinkybė, kad kai kurių įvardintų pastatų tiesiog nėra, o jų rinkos vertė viešame registre įregistruota apie 450 000 eurų; kad dabartinis pastatų savininkas turtą perėmė tik 2019 metais neaiškiomis aplinkybėmis iš bankrutavusio savininko, o prieš pat šio turto perdavimą savivaldybė, kaip užsakovas, įvykdė detaliojo plano pakeitimus. Todėl nevalingai peršasi mintis, kad šiuo sprendimu prisidengiant fiktyviu žemės paėmimu visuomenės poreikiams, galimai siekiama paimti visuomenės poreikiams šioje teritorijoje esančius statinių likučius juos iš savininkų išperkant už viešame registre įregistruotą „rinkos kainą”.
- Pagrįstą abejonę šio administracinio proceso skaidrumu kelia ir naujųjų pastatų savininkų nevienareikšmiai komerciniai ryšiai su Kauno miesto tarybos politikais, atsakingas pareigas Savivaldybei pavaldžiose įstaigose turinčiais asmenimis bei “Vieningu Kaunu”.
Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams buvo pateiktas grupės skundas, kurį pasirašė 36 gyventojai ir bendruomenės. Juo buvo reikalaujama panaikinti Kauno miesto savivaldybės tarybos vasario 2-osios sprendimą „Dėl žemės sklypo Vydūno al. 4, Kaune poreikio automobiliams statyti”. Tačiau teismas skundą priimti atsisakė. Vėliau atsisakė priimti ir kitą skundą, kurį pateikė VIG Fondas. Juo ginčyjome pradėtą rengti detalųjį planą, kuriuo miesto taryba siekė įgyventinti sumanymą Kauno Ąžuolyne įrengti automobilių parkavimo aikštelę. Abu teismai nurodė, kad skundžiami administraciniai aktai dar nesukelia teisinių pasekmių, todėl skųsti bus galima tik NŽT direktoriaus įsakymą, kai paėmimo visuomenei procedūra bus pradėta.
Visą bylos finansinę naštą bei finansinę bylinėjimosi riziką prisiėmė VIG Fondas.
——–
Apie BYLOS NR. 3 esmę žiūrėkite aprašyme aukščiau ↑
Grupės ieškiniu siekiama išsaugoti Kauno Ąžuolyno vientisumą užkertant kelią Kauno miesto savivaldybės kėslams 3,35 ha žemės sklype įrengti automobilių parkavimo aikštelę.
Teismai vengia nagrinėti viešojo intereso gynimo bylas, todėl paprastai arba bando pripažinti, kad sprendimas nesukuria teisinių pasekmių, arba nurodo, kad laiku turėjo būti apskųstas koks nors kitas tarpinis sprendimas, kurio nepanaikinus negali būti naikinamas galutinis. Todėl procesinis bylos tikslas – nepalikti nei vieno neapskųsto administracinio-teisinio akto užkertant kelią bet kokioms vėlesnėms teismų interpretacijoms ir siekiant esminio teisinio viešojo intereso ginčo išnagrinėjimo.
- 2021-02-08: Viešas kreipimasis
- 2021–02–17: Pasiūlymas taikai
BYLA NR. 1
- 2021-03-04: Grupės skundas (nuasmenintas)
- 2021-03-23: Atskirasis skundas (nuasmenintas)
BYLA NR. 2
- 2021-04-12: Skundas dėl detalaus plano
- 2021-04-30: Atskirasis skundas
- 2021-07-14: LVAT nutartis
BYLA NR. 3
- 2023-05-16: Baigiamoji kalba I instancijoje
- 2023-06-06: I instancijos sprendimas
- 2023-07-27: Atsiliepimas į apeliacinius skundus